Świat zmienia się na naszych oczach. Jednym z przykładów tych zmian jest podejście do zdobywania wiedzy i umiejętności. Słowo drukowanie przestaje mieć taki wielkie znaczenie jak miałko je dotychczas. Wiedza zawarta w książkach czy podręcznikach podlega z byt szybkiej korozji. Od zawsze zdarzały się poprawki dodruki zmiany spowodowane kluczowymi odkryciami. Jednak w niektórych dziedzinach zmiany są na tyle dynamiczne, że przekraczają możliwościowi cyklu wydawniczego i redakcyjnego. Rozważmy to na przykładzie książek czy ebook o tematyce Google Analytics w skrócie Ga.
Co to jest Google Analytics?
Google Analytics to darmowe narzędzie analityczne od Google. Za jego pośrednictwem można zbierać dane dotyczące strony internetowej. Umożliwia określenie takich informacji jak ilość użytkowników ich zachowanie, dane demograficzne czy miejsce pozyskania. Ponadto pozwala na zestawianie tych danych w różnego typu raportach. Właśnie sztuką korzystania z GA jest tworzenie raportów i wyciąganie z nich informacji, jakie działania pomogą odnieść sukces, a jakie działania są nie właściwe.
Jak nauczyć się Google Analytics
Tu przechodzimy do meritum tematu. Czy w dzisiejszych książka ewentualnie ebook może posłużyć za wartościowe źródło informacji? Nie bez przyczyny poruszam temat Google Analytics. Ponieważ jest to zagadnienie bardzo dobrze opisanie, dla którego można znaleźć bardzo wiele materiałów dydaktycznych o bardzo różnej jakości i cenie. Jest to temat skierowany do wąskiego górna specjalistów oraz dla każdego, kto posiada własną stronę internetową. Dlatego wiedzy ogrom a książek jak na lekarstwo. Wszystko skupia się naokoło szkoleń blogów, videoblogów czy internetowych poradników. Powodem są zmiany. Google stosunkowo często rozwija / uaktualnia / optymalizuje / dostosowuje swoje narzędzia do nowych reali. Przez co w GA co pewien czas zmienia się coś, co sprawia, że dużo materiałów przestaje być przydatne. Dwa najnowsze przykłady ochrona danych osobowych oraz wprowadzenie Google Analytics 4. Pierwsza zmiana dotyczyła tylko cześć funkcji. W przybliżeniu wymagałoby to przeredagowania rozdziału. Natomiast druga to właściwie pisanie książki od nowa.
Może Ga eBook?
Skoro cykl powstawania książki trwa dość długo, a w każdej chwili mogą wystąpić duże zmiany. To nic dziwnego, że nie znajdziemy za wiele podręczników do Google Analytics. Prędzej rozdział o tej tematyce w książce na temat marketingu, e-comerce lub analityki internetowej. Niema co się temu dziwić skoro nakłady nie pokryją zysków to dlaczego ktoś miałby w to inwestować? Sprawa wygląda inaczej w przypadku ebook. Ich dystrybucja nie pociąga za sobą Kostów druku oraz transportu, nie wymaga magazynów. To też można ich zaleście więcej. Czasem można nawet spotkać jako nagrodę za subskrypcje newslettera. Jednak problem pozostaje ciągle ten sam. Google uwielbia zmiany. Przez co książka napisania na początku 2020 pod koniec roku może nie być już aktualna. Dlatego czy warto poświęcać czas na jej pisanie? Z drugiej strony czy warto poświęcać czas na jej przeczytanie skoro już może być nieaktualna?